::: سایت مذهبی عرفان:::

بنام خداوند مهربان

::: سایت مذهبی عرفان:::

بنام خداوند مهربان

تاثیر ایمان به خدا بر روحیه از دیدگاه روانشناسی

تاثیر اعتقاد و ایمان به خدا بر روحیه از دیدگاه علم روانشناسی

«««« تاثیر اعتقاد و ایمان به خدا بر روحیه از دیدگاه علم روانشناسی،تاثیر معنویات بر روحیه»»»»

هر چه قدر یک فرد به خدا و دین اعتقاد بیش‌تری داشته باشد به همان اندازه از زندگی رضایت بیش‌تری دارد، موفق‌تر است و در ارتباط با دیگران صداقت بیش‌تری دارد.

 

به گزارش یورفان در یک مطالعه که در نشریه روانشناسی آمریکا به چاپ رسیده است کایون لیم و همکارانش از دانشگاه هاروارد مطالعه‌ای را روی ۳ هزار و ۱۰۰ آمریکایی انجام دادند و از آن‌ها سوالاتی در مورد فعالیت مذهبی و اعتقاد آن‌ها پرسیدند. همین تحقیقات یک سال بعد هم دقیقا به همین شکل انجام شد تا تاثیر باورهای دینی در زندگی این افراد بررسی شود.

در این مطالعات مشخص شد در بین پیروان تمام ادیان، افرادی که به طور مرتب در مراسم مذهبی خاص دین خود شرکت می‌کنند ۲۸ درصد از زندگی خود رضایت بیش‌تری دارند. حتی افرادی که گاهی اوقات در مراسم و آئین‌های مذهبی شرکت می‌کردند نیز ۲۳ درصد رضایت بیش‌تری نسبت به افراد دیگر داشتند.

محققان متوجه شدند یکی از عوامل تاثیرگذار در افزایش میزان رضایت از زندگی افراد مذهبی، افزایش تعداد دوستانی است که آن‌ها به واسطه شرکت در فعالیت‌های دینی پیدا می‌کنند. افرادی که با بیش از ۱۰ نفر ارتباط دوستی دارند به میزان دو برابر بیش‌تر نسبت به افرادی که دوستان نزدیک ندارند از زندگی خود رضایت دارند.

لیم در این باره گفت: زمانی که تعدادی از دوستان نزدیک طبق یک نظم مشخص و در حین انجام فعالیت‌های پرمعنی مانند عبادت یکدیگر را ملاقات می‌کنند احساس شادی و رضایت از زندگی آن‌ها به طور قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند.

اعتقاد به خدا انسان را امیدوارتر، صادق‌تر و بخشنده‌تر می‌کند

اعتقاد به خدا تاثیر بسیار زیادی روی روحیه مردم دارد. بعد از چند دهه تحقیقات دانشمندان متوجه شدند دین و مذهب انسان‌ها را امیدوارتر، صادق‌تر و سخاوتمندتر می‌کند.

دکتر آرا نورنزایان روانشناس دانشگاه بریتیش کلیبیا در این باره گفت: همیشه در مورد تاثیر مثبت اعتقاد به خدا روی رفتار انسان‌ها صحبت می‌شود، اما این بار ما به دنبال آن بودیم تا از دیدگاه علمی این موضوع را ثابت کنیم.

مطالعات انجام شده بین ارتباط بین مذهب و رفتارهای اجتماعی نشان می‌دهد افراد مذهبی که دارای افکار معنوی هستند با احتمال کم‌تری دست به تقلب می‌زنند و احساس اطمینان بین غریبه‌ها را در یک جمع افزایش می‌دهند. افرادی که مرتب نماز می‌خوانند و در مراسم مذهبی شرکت می‌کنند بیش‌تر از دیگران در فعالیت‌های خیریه مشارکت می‌کنند و به طور داوطلبانه برای کمک به دیگران داوطلب می‌شوند.

مذهبی‌ها موفق‌ترند

افراد مذهبی در بسیاری از زمینه‌ها نسبت به بی‌خداها موفق‌ترند، چرا که افراد معتقد بیش‌تر برای رسیدن به اهداف بلند مدت خود تلاش می‌کنند و در این راه مداومت دارند.

این افراد با احتمال کم‌تری نسبت به دیگران سراغ سوء مصرف مواد مخدر می‌روند، معمولا در دوران تحصیل موفقیت‌های بیش‌تری کسب می‌کنند، رفتارهای سالم‌تری از خود بروز می‌دهند، کم‌تر دچار افسردگی می‌شوند و عمر طولانی‌تری هم دارند.

مایکل مک‌کالوق استاد دانشگاه میامی نتیجه هشت دهه تحقیقات مختلف در مورد دین، مذهب و اعتقاد به خدا را که روی گروه‌های مختلفی از مردم در سراسر جهان انجام شده بود مورد بررسی قرار دادند. با تحقیق کردن در دسته بسیار متنوعی از فاکتورها مانند زمینه‌های اجتماعی، روانشناسی، اقتصادی، عصب‌شناسی، محققان متوجه شدند رفتارهای مذهبی پیروان ادیان را ترغیب به کنترل بیش‌تر خود می‌کند.

به گزارش یورفان دانشمندان معتقدند این که یک فرد بتواند خود را کنترل کند و برای زندگی خود قانون‌های خاصی را وضع کند نقش بسیار زیادی در موفقیت او دارد، اما متاسفانه نسبت به این معیارها توجه زیادی صورت نمی‌گیرد. محققان متوجه شدند دعا خواندن و ارتباط با خداوند روی قسمت‌هایی از مغز انسان‌ها اثر می‌گذارد که ارتباط زیادی با کنترل شخصی دارد. این موضوع که افراد مذهبی‌تر توانایی بیش‌تری در کنترل خودشان دارد می‌تواند توضیح دهنده این موضوع باشد که چرا معتقدان به یک دین کم‌تر از دیگران به سراغ مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی می‌روند و کم‌تر از دیگران به دلیل مشکلات اجتماعی و اخلاقی و ارتکاب به جرم به زندان می‌افتند.

صبر کن ای دل


صبر کن ای دل بیقراری نکن، صبر کن و بی تابی نکن، قدری در سینه آرام بگیر، روز غم به پایان خواهد رسید، بهار خواهد آمد و روزهای پر از شادی و سرور.. افسوس از دل بیقرار و کم صبر آدم که گاه در اوج خوشبختی احساس ناامیدی میکند و بعد پشیمان میشود، از بی صبری ها از کم تحملی ها.. آری روز غم به پایان خواهد رسید ای دل به آرزویت خواهی رسید، ای دل رنگ و بوی خدایی بگیر اندکی آرام باش با نام او، از ته دل، عاشقانه صدایش کن بدان که صدایت را میشوند، ای دل خودت را زود نباز، ای دل دوباره شروع کن بال بگیر پرواز کن.. خدا همین نزدیکی هاست اندکی حسش کن، ای دل فراموش نکن داروندارت از کیست.. ای دل فراموش نکن چه کسی در اوج تنهایی هایت آغوش گرمش پذیرای بی قراری هایت بود و تو غافل از آن بودی.. ای دل اندکی صبر و حوصله به خرج بده روز وصال نزدیک است، روز شادی ها روز سرور نزدیک است؛ ای دل با صبر و تحمل است که به موفقیت دست می یابی پس چه بهتر که اندکی آرام بگیری و عبرت بگیری از تجربه بزرگان؛ اندکی صبر پیشه کنی و توکل بر خدا که روز ناراحتی نیز تمام شدنی است، ای دل افسوس بخور بر خود و کمی ناراحت باش.. چراکه فهمیدی چه کسی حلال مشکلاتت بود و تو بی صبری میکردی و او را از یاد برده بودی، ای دل دوباره پناهگاهت را با نام او نورانی کن، بغض نکن، ابری نشو، بارانی نشو، روزگارت عوض خواهد شد.. ای دل شاد باش و در کنار خدا احساس شادمانی کن، احساس کن کسی را داری که در تمام لحظات عمر ناچیزت به یاد توست و تو را تنها نخواهد گذاشت.. ای دل امیدوار باش و بدان با امید است که می تپی و زندگی می کنی، ای دل دوباره بال و پر باز کن پر بکش به آسمان ها.. قدر لحظه های خدایی را بدان، صبر کن و تنها بر او توکل کن، روز شادی ها نزدیک است، ای دل ضعیف نباش؛ اندکی مانده، صبر کن…

تو مهربان تر از آنی که فکر میکنم(نوشته ای درباره خدا)

تو مهربان تر از آنی که فکر میکنم(نوشته ای درباره خدا)

محبت هایت که یادم می افتد سرم را نمی توانم بالا بگیرم، شرمسارم از این همه مهر و محبت و ناشکری های من.. تو مهربان تر از آنی که فکر میکنم، تو مهربان تر از آنی که با نوشتن بتوان وصفش کرد، هزاران بار شکر که دوست و رفیقی چون تو دارم، هرچند من بی وفایم هر چند من غافلم از تو از یاد تو.. ولی گاهی اندک یادی از تو میکنم و از این حس بودنت لذت می برم.. می دانی تمام دنیا علیه من باشند تو که دوست من باشی غمی ندارم، هزاران بار هم شکر بودنت را بکنم باز کم است.. هزاران بار پایت بیفتم سجده کنم باز هم کم است، ذره ذره ی وجودم همه شکر و التماس شده اند، همه ی وجودم شرمسار مهربانی هایت شده.. چه بگویم که لایق بهترین هایی، چه بگویم که لایق دوست داشتنی، چه بگویم که واژه ی عشق و دوست داشتن تنها در تو خلاصه میشود و بس، گاه آنقدر مهربانی میکنی که اشک چشمانم برای ریختن بیقراری میکنند، گاه آنقدر مهربانی میکنی که دلم میلرزد، می تپد برای تو به یاد تو.. زیبا ترین گل های دنیا تقدیم وجود پاکت و مقدست، زیباترین گل های دنیا تقدیم مهربانی هایت، چه بگویم که مخلوقاتت نیز نشان از زیبایی های توست.. می دانی بی تو زندگی حتی لحظه ای ممکن نیست تنها خواهشم این است این بنده ی بی وفا را در جفای روزگار لحظه ای تنها نگذاری، لحظه ای به حال خود رها نکنی..

شکرت خدا (نوشته ای جهت شکر نعمت ها)

شکرت خدایا



بهترین روزهایم را سپری میکنم و اندک یادی از تو کرده ام؛ خوب میدانم هر چقدر شکر تو گویم باز کم است، می خواهم سرتا پا تشکر و احترام گردم میخواهم در تمام تار و پود وجودم شکر بودنت شکر نعمت هایت طنین انداز شود، میخواهم اندکی لطف هایت را شکر کنم هرچند هزار بار هم شکر تو گویم بازهم کم است، هر چند هزار بار هم پایت بیفتم باز هم کم و ناچیز است، تو آنقدر زیبایی تو آنقدر مهربانی که هرچقدر شکر تو را گویم کم است، میخواهم دو تا شکر گویم یکی شکر نعمت هایت که بی منت بخشیده ای، یکی شکر بودنت که خود بهترین و بزرگترین نعمتی در لحظه لحظه های زندگی ام.. توکه بی منت بخشیده ای و انتظاری نداری ولی من در مقابل این همه خوبی و محبت کم آورده ام شرمنده شده ام سرم پایین است و دست های خالی ام دلیل بر شرمساری من است، بپذیر این شکر ناچیز را از این بنده ی غافل که مدتهاست از لطف و کرم تو غافل شده است، بپذیر و بدان که از صمیم قلب و از ته دل دوست داشتن را در رگ هایم تنم حس میکنم، حس تشکر و احترام خاصی نسبت به وجود زیبایت دارم، افسوس که من نازیبایم ولی با تمام نازیبایی هایم عاجزانه شکر نعمت های بی پایانت را می کنم، شکرت خدا بابت همه کمک هایت، شکرت خدایا بابت همه محبت هایی که کرده ای و من غافل از آنها زندگی کرده ام، شکرت خدایا بابت نفس هایی که می آید و میرود..

عرفان(محمدحیدری) شاعر،نویسنده،خواننده